Motivation?

Idag är verkligen ingen bra dag. Jag har ingen motivation, har gråten i halsen hela tiden. Jag vet inte om jag vill bli socionom längre, känner inte någon stark längtan till det. Känner inte längtan överhuvudtaget. Jag vill bara komma hem till Helsingborg och stanna där. Vet inte om jag vill gå klart utbildningen. Men samtidigt vill jag inte hoppa av nu när jag gått mer än halva. det är bara 1,5 år kvar nu. Jag måste orka stå ut. Men vad gör jag med utbildningen när jag är klar sedan om jag inte vill jobba som detta? Är det 3,5 år av mitt liv som kommer vara totalt bortkastat? Dumma mig som sökte till socionomprogrammet när jag egentligen ville bli lärare. Det var bara en impuls. Satt med ansökningspapprena i handen och skulle skriva i lärarprogrammet, men tack vare eller på grund av dokumentärserien Det handlar om ett barn så skrev jag i socionom och skickade in. Trodde verkligen att detta va något för mig, men nu är jag osäker på om det verkligen är rätt. Om jag verkligen är rätt person för detta. Vill jag verkligen sitta i en stol hela livet ut och lyssna på folks problem? Nej, det vill jag inte. Det är inte så jag vill jobba. Så hur ska jag göra? Ska jag gå kvar och hoppas på det bästa? Hoppas att jag hittar något inom yrket som är intressant och som jag vill jobba med. Eller ska jag hoppa av och göra något annat? Men vad skulle det va? Det känns onödigt att börja på lärarprogrammet här i norrköping nu, då kommer jag aldrig komma härifrån ju.
Men det handlar inte om att socionomyrket inte är intressant, för det är det verkligen. Jag vet bara inte om jag vill göra detta för resten av mitt liv. Orkar inte just nu. Mamma och pappa kommer i helgen. Får se vad de har att säga.


Kul. Himmeln fullkomligt öppnade sig och pissar ner regn. Kul.


Kommentarer
Postat av: Em

Oavsett vad du kommer fram till så tror jag att du inser att dessa 1,5 år du pluggat här uppe har gett dig ganska mycket. Väljer du att byta inriktning och helt sonika börjar läsa till lärare tror jag att du lärt dig mycket ifrån socionom som du kan ha nytta av. Och utöver dessa positiva erfarenheterna, tänk på allt skoj du hittat på här uppe under tiden du pluggat. Allt nytt folk du träffat, kanske nyvunna vänner för livet. Tänk på alla härliga utflykter du gjort och alla skratt du haft. Visst kan du se tillbaka på det och ha ett leende på läpparna, även om du skulle välja att sadla om? Jag tänker på intet vis säga vad jag tycker du ska göra. Det är bara du som kan känna efter vad som känns bäst.

Ville bara försöka pålysa att man kan vinna otroligt mycket trots att allt inte blir riktigt som man tänkt sig...
Kram...

2008-04-15 @ 10:32:08
URL: http://DeLaEm.blogg.se

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0