Dagens nyhet

Fallet Madeleine läggs ner. Polisen i Portugal har inte fler ledtrådar att gå på och därmed läggs fallet ner och föräldrarna frias från alla misstankar. Madeleines pappa skriver på familjens hemsida att nyheten kommer med en ambivalent känsla. Han skriver även att deras sökande efter Maddie aldrig kommer att ta slut och att det positiva med att utredningen läggs ner är att paret nu får tillgång till polisens filer för att se vad som verkligen blivit gjort i letandet och kanske få mer information än de blivit givna under resans gång.

Susanna om fallet Madeleine: Självklart är det förödande när barn blir offer för kidnappningar, trafficking, barnarbete och brist på mänskliga rättigheter. Samtidigt som jag följt fallet och ofta besökt föräldrarnas hemsida för att se om det kommit fram något nytt i jakten på Maddie och tyckt verkligen synd om familjen så har jag en slags hatkärlek till detta. Jag kan tycka att det är tragiskt att en flicka (självklart från ett av världens främsta länder) blir offer för medias exploatering. Jag tycker synd om föräldrarna som fått stå ut med så mycket. Men samtidigt så tycker jag det är tragiskt att ett barn verkar vara mer intressant eller mer värt än andra. Tänk så många barn som kidnappas årligen i världen och som vi aldrig hör talas om. Varför blev Madeleines fall så speciellt och mer uppmärksammat än andra? Tänk om varje kidnappat barn hade fått denna publicering i media - då hade allt fler barn kommit tillrätta igen.

Kommentarer

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0