Jag är pånyttfödd

Jag har blivit väldigt imponerad av en blogg. Lika inspirerad som imponerad egentligen. Jag har aldrig varit intresserad eller duktig på att baka så jag gör det väldigt sällan. Några lussekatter till jul, någon banankaka då coh då, inget avancerat direkt. Banankakan är svår att misslyckas med egentligen, men det ska väl vara jag till det då =P Jag tror att en av anledningarna till att jag inte bakar så mycket är för att jag tidigare tyckt det varit onödigt, varför slava i köket när det går att köpa färdiga bullar som är mycket godare och mindre brända än mina? Samtidigt har det nog kännts lite trist att baka när vi bara är två som ska äta det, blir lite tråkigt då. Antingen så tar kakan slut i ett naffs och jag rusar i ilfart till gymet för att träna bort min ångest eller så ligger kanak i skåpet av egentligen samma anledning - att jag inte ska få ångest och då möglar den istället =P

Men efter att ha varit inne på denna bloggen så känner jag mig pånyttfödd av någon underlig anledning ;P Jag vet inte riktigt vad det är med mig men jag längtar tills min sambo fyller år så jag får göra en fin och personlig tårta till honom. Jag har sett många amerikanska filmer där de kommer med stora fyrkantiga tårtor med perfekt frosting och dekoration och alltid tänkt - hur fan lyckas dem? Men nu har jag fått en uppenbarelse och det är sugarpaste (sockerpasta). Vilken underbar uppfinning. Sugarpaste är liknande marsipan och används, likt marsipanen, till att täcka tårtan. Men till skillnad från marsipanen så innehåller sockerpastan ingen mandel vilket gör den perfekt till nötallergiker vilket blir perfekt för mig som både har en bästa vän och en "lillebror" som är det =)



På den här bloggen fanns även länkar till två hemsidor som säljer tillbehör till tårt- och cupcakesbakning, bla sugarpaste, strössel i alla dess olika former och smaker, ätbara stenar, blommor och bilder och mycket mycket mer som man har nytta av när man ska baka och dekorera sin tårta/cupcake.
En helt ny värld har öppnat sig för mig. Kan det inte bli september snart så jag får göra en fin tårta till Oscar? Han ville visst ha en orange ;)

Kommentarer
Postat av: Therese

vad bra :) undrar vad man köper sockerpastan bara :P

2008-07-09 @ 21:20:35

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0