Back from Berlin

Hej allihopa! Nu är vi hemma igen från den underbara staden Berlin. Egentligen har jag varit hemma i stort sett hela dagen, vi landade 10.00, men vi åkte raka vägen till Willys och handlade, följt av lite snabblunch hemma, sen en 2,5 timmar lång powernap i soffan där vi kurade ner os under en filt och sedan tog jag en promenix med Filippa och hundarna. Det känns ganska konstigt att vara hemma igen, att behöva handla mat som man måste laga själv ;P Är ju van vid att gå ut och äta två gånger om dagen och få frukosten serverad på morgonen. =P Men nu tar vi en kort sammanfattning av resan. U N D E R B A R. Där har ni resan ;P Okej, lite längre reseberättelse ska ni få (bilderna kommer i nästa inlägg - har inte lagt in dem än).

Torsdag - Vi vaknade 03.30, släpade oss ur sängen (eller egentligen skuttade ur, efter bara 3 timmars sömn så va vi ändå pigga och glada :P). Körde mot Nyköping och Skavsta flygplats, checkade in och flög en hemsk 1 h coh 40 minuter till Berlin. Flygturen va verkligen hemsk. Nog för att jag är flygrädd och spänner mig mycket men jag mådde så jävla dåligt. Det va grymt mycket tryckförändringar i cabinen, jag va nära på att svimma två gånger och spy lika många, men det gjorde jag som tur aldrig! Väl framme fick vi väskan och satte oss på S-bahn in mot Senefelderplatz i Berlin där vi skulle bo.. Vi kom lite tidigt till hotellet (10.00) och incheckningen va inte fören 15.00 men de va snälla nog att ge oss rummet redan kl 12, så vi ställde in väskorna i bagagerummet sålänge och promenerade ner till Alexanderplatz där vi tog en bagel och en donout, satte oss i en soffa i cafét och tittade på det gigantiska och fina tv-tornet som pryder Alexanderplatz. Sofforna var grymt sköna och Oscars axel va förvånansvärt mjuk så jag somnade och sov säkert 30 minuter medans han satt och kollade kartor och försökte lokalisera sig lite, hihi =)

Sen åkte vi tillbaka til hotellet där vi fick vårt fina rum :) Ett gavelrum på högsta våningen så vi såg väldigt stora delar av Berlin. Jättefin utsikt! packade upp våra kläder och inväntade sms från Dan som kom till hotellet strax efter halv 3. Vi tog U-bahn till Alexanderplatz igen och käkade lite lunch. Sen promenerade vi runt lite och hamnade på madam taussauds :) Helt otroligt hur duktiga de är på att göra kändisar i vax! Ni ska få se :) Efter det gick vi tillbaka till hotellet, gjorde oss iordning och åkte ut för att käka mexikanskt. Sviingott! Blev en ganska tidig kväll eftersom Oscar och jag varit vakna sedan 03.30 =P

Fredag - Åt en god frukost och tog oss sedan till Brandenburger Tor där vi mötte upp en stor grupp med människor som alla skulle med på den guidade turen. det var en gratis rundtur som tog 4 timmar och vi gick igenom hela Berlin och fick se alla de viktigaste och bästa sightsen :) En enormt intressant och rolig guidad tur, vår guide var från Sverige men han pratade engelska eftersom det va en internationell guidtur. Vi fick se Hitlers bunker (eller ja, parkeringsplatsen som tidigare va platsen för bunkern ;P),  Holocaust memorial, Ceckpoint charlie, berliner dom, berlinmuren och massa annat :)
Sen blev det lite shopping och jag köpte mig ett snyggt partylinne och ett halsband som jag sedan hade på mig under kvällens festerier. Vi gick ut och åt äkta tysk mat -schnitzel såklart, och sedan va det Pub Crawl (=pubrunda). Samma företag som anordnade den fria guidningen anordnade även denna pub crawl. En slags guidad tur genom berlins nattliv. Vi betalade 110:- för detta, inte värt pengarna enligt mig, men det var för att det serverades gratis öl under en timme och killarna baljade i sig en del. Men jag tycker ju inte om öl så... Sen va ställena dit vi gick inte speciellt trevliga heller så. Men det va ändå kul att komma ut och se ett annat lands nattliv :)

Lördag - Vi hade absolut inga planer för dagen mer än att vi skulle köpa en födelsedagspresent till Viktor. Så vi spatserade runt i lite olika stadsdelar och kollade efter presenter. Hittade till slut en fin present till honom :) Åt asiatisk lunch och fortsatte sedan vår shopping med att jag inhandlade en lång stickad kofta utan ärmar men med luva. Jättemysig sak som kostade 150 kr !!! Och det va inte ens rea! oscar köpte två par jeans som vardera kostade 190:- (inte heller det va rea) - Underbar affär med andra ord!! Daniel handlade också massor där.

Tog oss tillbaka till hotellet, gjorde oss iordning för ännu en middag ute - denna gången idniskt och så jävla gott!!! Efter det spelade vi lite biljard och skulle sedan bege oss till Reichstag (riksdagshuset) för att kolla in det. Vi hade läst att det skulle vara öppet till midnatt men vi kom dit 6 minuter över tio och ja... då hade de stängt kl 10. Så vi vandrade genom Berlin tillbaka till hotellet, fick oss en sista donout på vägen hem och sa sedan hej då till daniel i foajén för att sen lägga oss.


Söndag - Klockan ringde 05.15, gick upp, klädde på ossm checkade ut och åkte till flygpatsen och ja... nu är vi hemma och en underbar helg är slut. Imorgon är det praktik igen.. men på torsdag åker jag till Skåne och det ska bli underbart!


Nu är det dags att laga kvällsmat. Blir lax idag :) Mumsigt. Bilder från resan kommer, ska börja lägga öer dem till datorn nu :) Pusshej allihopa!


Kommentarer
Postat av: Em

"satte oss på S-bahn in mot Norrköping"



Haha, är du stressad eller bara lite virrig av allt flygande?

2008-11-02 @ 18:50:14
URL: http://delaem.blogg.se/

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0