Du vet att du är från Skåne när du...

Du vet du är från SKÅNE när:



...flaggan är gul och RÖD, inte blå.
...en kraftigt berusad människa är "dyng rag" och denna person tilltalar dig med orden "Va fan glor du på, ska du ha po flabben"
...ni lekte pjätt när ni var små.
...du blir generad när stockholmare kallar säckakärra för en "pirra". För du vet ju att pirra betyder något helt annat.
...du grinar gott vid vägskylten som välkomnar alla bilister och resenärer till Helsingborg, då den lyder "Välkommen till kontinenten". Du vet att det är sant! 
...du säger "Saaeer vi" i telefonen och 08an du pratar med inte fattar att ni ska lägga på.
...du förstår hur man är om man är en "fubbick"
...allt norr om hallandsåsen är Norrland!
...du vet att du är från skåne när du använder ragghosor redan på hösten.
...du vet att mög kan ersätta i princip vilket ord som helst när saker inte riktigt går som du har tänkt.
...du inte säger groggvirke, du säger blannevann.
...du vet att lättmjölk är röd, mellanmjölk blå och standardmjölk orange.
...L.A, i första hand är en förkortning för Landskrona.
...du skrattar = du flabbar.
...du vet våren har kommit när rapsen blommar.
...Zoegas - helst Skånerost, är det enda kaffe du dricker.
...du inte fattar varför folk åker till fjällen, alperna ligger liika nära och backarna är dubbelt så långa.
... du tar boussen till lound
...du köper Ramlösa och inte Raaaaamlösa.
...du inte börjar böla för att systemet är stängt, för på andra sidan Öresund är det alltid öppet.
...det bara finns ett berg - Kullaberg.
...röv inte alls är något vulgärt. 
..."räligt" bara är din synonym för något som är fult, otäckt eller äckligt.
..."balle" är en del av rumpan eller något runt.
...du känner dig hemma var som helst i världen bara någon pratar skånska. 
...du käkar pölse på fyllan.
...spiddekaka är något som du, varken du gillar det eller inte, äter med andakt, eftersom du vet att det är ett mycket tidskrävande hantverk

Jag kan ju meddela att eftersom jag inte är infödd skåning utan bara bott där typ 16 år av mitt liv så va det mycket på listan som jag inte fattade ;P det har jag tagit bort! ;P haha


Kommentarer
Postat av: Sanna

hahaha nu kan jag verkligen påstå att jag inte passar in här nere alls!



08 4ewah! ;)

2008-10-15 @ 13:37:26
Postat av: josephine

Tack för en härlig lista, Känner mig riktigt skånsk :)

2008-10-15 @ 18:46:25
URL: http://jossejos.blogspot.com
Postat av: Nic

Att man är skauning! :D

2008-10-15 @ 21:39:08

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0