@ work

Sitter vid datorn på min praktikplats nu. Tog lite sovmorgon eftersom min handledare hade naprapatbesök. Skulle dock haft besök av min elev men hon dök inte upp tyvärr. Får boka om. Vet inte alls hur dagen ser ut idag mer än att vi har inbokat lunch på Thaihouse med några av Evas kollegor samt att vi har trygghetsgrupp i eftermiddag. I övrigt kan jag tänka mig att det är lite möten och samtal som vanligt.

Har suttit och gjort uppgiften till torsdag; Anette och jag ska hålla i ett teoriseminarium i vår basgrupp där temat var att titta på vilka teorier som ligger till grund för det arbete som vi studerar ute på våra praktikplatser och hur detta syns i arbetet. Jag som kurator arbetar utifrån systemteori vilket innebär att man ser individen som en helhet och ser att han/hon ingår i flera olika system. System kan vara tex skola, familj, vänner osv. Det intressanta med systemteorin och det som gör att den fungerar så bra i detta yrket är att man tittar på hur interaktionen mellan individen och systemen fungerar. På enklare svenska: Hur är relationerna mellan individ och familj - hur fungerar kommunikationen osv. Med systemteori behöver man inte endast fokusera på en individ utan det kan tex vara familjen gentemot samhället. När man tittar på en familj delar man in familjemedlemmarna i subsystem - syskon, mamma, pappa osv. Dessa blir egna system i systemet familjen. På detta sättet kan man få en bredare bild av individen och familjen och var någonstans det uppkommit ett problem eller en kommunikationsmiss. Vi använder detta nästan hela tiden i våra samtal. En elev som har koncentrationssvårigheter och inte får något gjort på lektionerna kanske har bakomliggande problem i något av systemen som måste bearbets först innan koncentrationsproblemen släpper. En situation när detta används är när vi gör sociala kartläggningar, tex innan en elev ska genomgå en psykologundersökning.

Så nu har ni fått en liten aning om vad jag sysslar med om dagarna ;P
Ikväll har jag faktiskt bokat in mig på BodyBalance och jag ska göra allt för att komma iväg dit! Jag måste komma igång med min träning mer nu, det va underbart skönt att få träna och röra på sig igår - även fast jag nu har ont i armen. Träna magen ska jag göra ikväll också!! Den ska bli platt!

Kommentarer
Postat av: Malin

Spana gärna in min blogg ♥

2008-10-21 @ 12:40:54
URL: http://malinsunderbara.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Tack, din med (:

2008-10-21 @ 15:36:57
URL: http://bellaaadeluxe.blogg.se/
Postat av: Theréze

Då vill jag be om att du följer tävlingsreglerna! ;)

2008-10-21 @ 16:57:53
URL: http://therezeahlm.blogg.se/

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0