Hmm...svenska?



Jag blir lite fundersam när jag ser denna bilden. Jag är ett svenskafreak som säkert alla vet, jag hatar särskrivningar och folk som säger hon och han istället för honom och henne :P Och när jag såg denna bilden, som en av huvudnyheterna på Aftonbladet så funderar jag lite.... heter det strypte eller ströp? ;P För min del så är det solklart att det heter ströp eftersom det är dåtid. Jag kan ha fel, jag tvivlar på mig själv eftersom jag tycker att journalister på sveriges största tidning borde kunna sin svenska.

Så vem har rätt? Journalisten eller jag??


Kommentarer
Postat av: vevve

du borde ha rätt.. ströp tycker jag med=)

2009-12-13 @ 21:06:51
URL: http://landemyr.blogg.se/
Postat av: Linda

Lika rätt båda två.. :)

http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

2009-12-13 @ 22:16:55
Postat av: Nic

Båda två har rätt. Man kan säga både ströp och strypte, precis som man kan säga både lyste och lös. :)

2009-12-14 @ 22:32:19

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0