Thailand del 1

Under min semester har mitt besökarantal rasat, inte så konstigt med tanke på att jag inte skrivit något på nästan 3 veckor =P Det ligger just nu på ca 10 st, vanligtvis är det uppe på 45-50 =P Blir till att börja blogga ordentligt nu igen.

Idag tänkte jag berätta lite om Thailandsresan, ni kommer att få se några bilder, men jag känner att det blir svårt att skriva mycket om resan för jag har nog inte smällt allt än. Det är så många intryck som ska sorteras i minnesbasen och det kan ta sin lilla tid. Jag vet att när jag åkte till Usa första gången själv 2002 så tog det mig nästan 2 veckor innan jag kunde och orkade prata om min underbara resa för det va så mycket som var tvunget att sorteras i min hjärna =P

Vi flög den 16 december från Kastrup och landade på förmiddagen lokal tid i Krabi, Thailand. Vi möttes av en värme som vi alla hade saknat, det va kvavt på flygplatsen och det tog lång tid att komma igenom passkontrollen (thailändarna är väldigt vänliga, men de har ingen känsla för service =P ni kommer förstå snart.). När vi kom till bagageutlämningen stod alla väskorna uppradade, se bilden, och man fick absolut inte hämta dem själv på bandet. Vi fick knappt ens bära väskorna själva till bussen =P

Vi bodde i Ao nang, precis vid havet, på ett hotell som såg ut att vara taget direkt ur en Disneyfilm. Ayodaya är en kopia av den thailändska konungens palats och alldeles nybyggt. Tog ca 4 år att bygga det eftersom alla trädetaljer i tak och på väggar är handgjorda. De hade precis lagt grunden till hotellet och var i full färd med byggandet när Tsunamin slog till.
Ett jättefint hotell med fin pool och fina rum, och supergod frukost. Det är nog det jag kommer sakna mest tror jag - att varje morgon få pankakor och färsk frukt till frukost. Mums.

Ao nang var en jättefin lite by/stad som fullkomligt kryllade av turister, och mestadels skandinavier. Vart man än gick så hörde man svenskar, danskar och finländare. En och annan britt och tysk hörde vi också. Ao nang lever på sin turism, det fanns inga som helst normala klädesaffärer, eller jo där ljög jag....typ 3 :P men resten av alla den hundra små butikerna va souvenirbutiker med kläder där det stod thailand på eller fejkade märkeskläder (endast t-shirtar och badbyxorn från Billabong och puma etc.) Mycket thailändskt skit med andra ord men det va ändå alltid lika roligt att gå samma gata varje kväll och titta på allting!

Överallt man skulle ta sig (förutom på fastlandet, där åkte man Tuk-Tuk) va genom att åka Long tail boat. precis nedanför vårt hotell låg havet och där stod Longtail båtarna uppradade varje morgon och förarna skrek efter en för att vinna kunder. Vi åkte båtarna varje dag för att komma ut till de fina stränderna på Phoda island, hong island, railey-beach, chicken island och de andra stränderna och öarna som låg utanför.


Hong beach är min personliga favorit, här va vi dock bara 45 minuter på en av Ö-hoppningsturerna vi åkte på. En av de första dagarna så åkte vi på en tur tillsammans med en grupp människor, de flesta nyanlända turister, på en stor longtail båt som tog oss ut till Hong-öarna. Hon beach va verkligen taget ur paradiset. Kristallklart vatten, kritvit sand som va så mjuk att fötterna försvann i sanden, och berg och träd som omgav stranden och gjorde att det kändes som en liten privatstrand, trots att vi va ganska många som va där.


En dag åkte vi på en tur som kallades Elephant-trekking. Vi började med en lång bussresa på två timmar i en kall, airconditionerad buss, för att komma fram till vårt första stopp som var en kanotfärd på lite drygt 1 h där vi satt i en kanot med en kanotist bakom oss som styrde kanoten nedför en liten flod mitt inne i djungeln. Vi hade tyvärr otur med djuren och såg bara två ormar, en groda, några fiskar och lite fåglar. Normalt sett brukade man se massor med ormar, typ pytomormar som hängde ner för träden, men vi fick nöja oss med en "sketen" liten Grön mamba som låg slingrad kring en gren högt uppe i ett träd =P Det var jätteskönt att sitta i kanoten och flyta fram i värmen och se det vackra landskapet!


Efter en jättegod lunch så åkte vi vidare till Elefanterna!! Det va så himla roligt att rida elefanter i djungeln. Man satt upp i en tvåsitsstol och gungade fram. Det är verkligen enorma djur och när de tar sina stora kliv upp och ner för stenar och höjder så är det som att man ska trilla ur om man inte höll i sig, haha. Jätteroligt verkligen. Efter en stund på elefantryggen så stannade vi för att bada i en liten sjö med ett litet fjuttigt vattenfall. Jag blev lite besviken när jag såg vattenfallet för jag har ju sett bilderna på alla de enorma vattenfallen som finns i djungeln som man sett att folk badar ifrån, och så kom vi till detta lilla fjuttiga. Men vi hoppade tacksamt svettiga ner i vattnet och svalkade oss innan vi hoppade upp på ryggen igen och gungade tillbaka till elefantlängret!

   

Kommentarer
Postat av: Em

Det verkar som en underbar semester. Hoppas att du lyckades koppla bort all stress och måste-tänkanden som hör Sverige till. Vi ses snart igen!



Kram Em

2009-01-02 @ 13:10:25
URL: http://delaem.blogg.se/

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0