Landet lagom

Efter gårdagens kraftiga vindar finns det inte många träd i vårt område som har löv kvar på sina grenar. Skogen utanför ser naken ut, endast tallarna ser levande ut. Men jag älskar det. Lika mycket som jag på våren älskar hur naturen får liv igen. Det är något speciellt med övergångarna mellan årstiderna. Hur mycket vi än säger att vi älskar värmen på sommarna så hör man inte många säga att hösten är ful och äcklig. De flesta är eniga om att hösten är den vackraste årstiden när träden skapar synfonier med alla sina färger. Varje årstid har sin charm, de har också sina negativa sidor. För hur mycket folk än älskar sommarvärmen så fins det inte en enda som klagar när värmen övergår från underbar till grillande. Det är ganska typiskt för Sverige egentligen, det klagande. Alltid är det något, vi är aldrig nöjda. Galenskaparna sa i en sketch för många herrans år sedan: " Sverige är landet lagom. I alla andra länder så vet man att bäst alltid är bäst, men i Sverige så är lagom bäst." De har så himla rätt. Det ska vara lagom kallt, lagom varmt, lagom mycket folk, lagom priser. Vi är snåla jävlar hela bunten. Inte nog med det, men vi är aldrig nöjda över landets prestationer. Ett fotbollslag utslagna och det är Sveriges undergång. Det kanske inte är så att vi är dåliga, bara det att alla andra är bättre, bara för att de hela tiden tror på sitt land. Jag är precis likadan som alla andra; jag gick in med en otroligt negativ inställning i sista vm-kval matchen mot Danmark. Jag var helt säker på att danmark skulle vinna för "sverige suger". Varför gör vi så egentligen? Är det för att slippa bli besvikna? Eller är det för att vi inte har tron på vårt land?

det här inlägget tog en helt annan vändning än vad jag förväntade mig att det skulle göra. Jag ville bara skriva ett inlägg om hur vacker hösten är och hur mycket jag längtar efter första snön. Det finns så mycket charmigt med vintern; snö, jul, nyår, adventsljusstakar, lussebullar, tända ljus, glögg, skidåkning, kvällsmys i soffan med té. Jag önskar att alla kunde dela min kärlek till vintern.

Kommentarer

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0