Läst i tidningen

I Sydsvenskan läste jag häromdagen en opinion om Barack Obamas väg till presidentposten och Vita huset. Jag har varit intresserad av valet under hela det senaste året, dock inte följt det i minsta detalj och jag kan långt ifrån allt om kandidaterna men jag är nöjd med hur utgången i valet blev. Jag hoppas på att det kommer ske en förändring i världspolitiken och att det blir till det bättre. Det är lång väg att gå och Obama har en del att städa upp efter Bush.
Opinionen jag läste handlade om Barack Obama - Den svarta presidenten. Hur historian har burit fram Obama till presidentposten. Vilka steg som varit de viktigaste genom tiderna för att komma till den punkten där vi är nu. Otroligt intressant och man ser verkligen en röd tråd som sniglar sig fram genom det senaste århundradet. Sniglar är rätt ord. Men det är aldrig försent för förändring!

Efter inbördeskriget 1861-1865 förbjöds rasdiskriminering  vid valurnorna och slaveriet avskaffades.  Men de gamla sydstaterna kringgick systematiskt denna princip och det skulle dröja hundra år till The voting rights act 1965 innan alla svarta amerikaner , i praktiken, garanterades rösträtt.
På 1960-talet tillämpades fortfarande många Apartheid-liknande rasåtskillnader i södern, tex i butiker med skyltarna Whites only, i fönstrena. Medborgarrättsrörelserna tog fart 1965 tack vare en modig kvinna vid namn Rosa Parks. Mycket tack vare hennes mod är vi där vi är idag. Hon vägrade att ge upp sin plats på bussen för en vit passagerare, vilket resulterade i ramaskri i Usa. Sydsvenskan skriver: Det var början på en fredlig revolution som i allra högsta grad gällde det demokratiskt mest elementära: rösträtt!
Men det skulle dröja nästan 40 år till fören Usa kunde välja sin första svarta president - Barack Obama.
Emellan händelserna figurerade ännu en viktig svart man i politiken - Marthin Luther King - 1968 - "! have a dream".

Artikeln avslutas med en textrad som figureras bland Barack Obamas svarta anhängare just nu. En otroligt vacker textrad med en ännu vackrare betydelse. Läs, fundera, njut:

Rosa sat so Martin could walk.
Martin walked so Barack could run.
Barack is running so our children can fly

Kommentarer

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0