Jag är så sexig!

Här springer jag runt i mysbyxor, pösig t-shirt, håret uppsatt i en halvsnygg knut och städar och tvättar om vartannat. Det går lite segt med städningen, är så himla trött idag. Har dammtorkat överallt så det är bara dammsugningen och tvätta golvet som är kvar. Det går ju egentligen ganska fort när man väl satt igång men jag är sååå seg idag. Det enda jag inte rört är badrummet och köket, det är Oscars domäner att städa idag.

Tänkte visa er en bild på den underbara maten jag lagade igår. Försökte skriva ner receptet också men det va svårt eftersom jag bara hällde i lite saker på måfå och efter smak, använde inga mått alls. Jag vet precis vad jag haft i grytan men inte hur mycket av varje tillbehör. Men jag skriver ner det iaf så kan ni ju testa er fram om ni är sugna ;)


Susannas fläskfilégryta
Fläskfilé
Färsk basilika från kruka
kalvfond
soja
1 köttbuljongtärning
1 gul lök
1½ grön paprika
2,5 dl matlagninsgrädde
svartpeppar, vitpeppar
smör till stekning

Stora potatisar till klyftpotatis
smör till stekning
timjan
salt

Sätt på ugnen på 200 grader
Börja med att tvätta potatisen och skär den i klyftor. Hetta upp smör/margarin i en stekpanna och lägg ner klyftorna där. Bryn dem på medelvärme i ca 4 minuter. Lägg över dem på en plåt, strö över timjan. In i ugnen tills de är lite bruna i kanten, ca 15-20 minuter.

Gör iordning fläskfilén och skär den i skivor. Stek dem i en stekpanna, svartpeppra dem.
Koka samtidigt upp buljong, använd 1 köttbuljongtärning och ca 4 dl vatten. När buljongen kokar, häll i matlagningsgrädden och en skvätt kalvfond. I med köttet, hackad basilika samt lök och paprikabitar som du brynt i stekpannan direkt efter köttet.
Smaka av med soya och kryddor (svartpeppar och vitpeppar), eventuellt ett lagerblad.

Servera med klyftpotatisen och en god sallad
Smaklig måltid!

Kommentarer

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0