Rent me

Rent

Rent me, var faktiskt rubriken mitt inlägg fick när jag för ca 5 år sedan skickade in ett inlägg till Frida's "Min mening" sida. Där skrev jag om det underbaraste jag varit med om: Musikalen Rent.


Det är väldigt många år sedan jag såg den för första gången på Göta Lejon i Stockholm tillsammans med min familj. Den har blivit som en del av familjen på något sätt, alla kan låtarna, karaktärerna.
Det har nu blivit 5 föreställningar för min del. Tre föreställningar av den svenska orginaluppsättningen, en gymnasieföreställning och nu i lördags; den nya uppsättningen återigen på Göta Lejon.
Vet inte riktigt vad jag tyckte om den nya uppsättningen...klart, Rent är ju Rent och därför alltid underbart bra men det var några saker som gjorde mig besviken...
1. De hade ändrat om alla texterna och vissa delar i manuset (ja, efter 5 gånger så memorerar man manuset ganska bra :P)
2. Får man ens göra om en översättning från orginal?
3. Det var ett annorlunda upplägg, mycket inspirerat av filmen. Nya scener som inte varit med tidigare som kommer från filmen.
4. Vissa störde jag mig på.. vissa som inte kunde sjunga ordentligt och vissa som inte kunde prata ordentlig engelska. Det heter lixom inte "Over the moan" utan "Over the moon"

Men i övrigt så var det såklart helt underbart. Musiken är ju helt breathtaking, man kan inte annat än att le när man sitter där. Håret på armarna reser sig upp och man vill bara sjunga med...men det gick ju inte :P

525600 minuter, lyckan är vår.


Kommentarer

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0