Recept på blåbärsscones

Jag fick frågan om recept på blåbärssconsen jag gjorde till frukost idag. Självklart kan jag dela med mig av detta otroligt enkla men mumsiga recept :)

Blåbärsscones
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 krm salt
50 gr margarin
2dl filmjölk eller mjölk (jag använde mjölk)
blåbär (frysta va det enda jag hade hemma, men antar att färska gör det ännu godare)

1.Sätt på ugnen på 250 grader
2.Gör iordning plåten
3.Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål
4.Tillsätt blåbär, jag använde ca 1 dl, och rör om försiktigt
5.Finfördela margarinet i mjölblandningen med fingertopparna
6.Tillsätt mjölken och arbeta samman degen. Ev kan mer mjöl behovas om degen är för blöt
7.Dela degen i två delar
8.Lägg delarna på plåten så att du med mjölad hand kan trycka ut dem till runda kakor
9.Skåra varje kaka i fyra delar och nagga med gaffel
10.Grädda mitt i ugnen i 10 minuter (blåbären kan göra degen lite kladdigare så då kan några extra minuter behövas

Lukta, smaka och njuut!



Kommentarer

Lämna din tanke här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0